pátek 22. července 2016

Zdravý rýžový nákyp

Proč mám tak ráda léto v kuchyni? Můžu si užívat čerstvé ovoce a zeleninu v té nejlepší kondici. Vždycky to u nás na zahradě začne jahodami, pak přijdou na řadu třešně, taky bylinky, cukety, broskve, meruňky, papriky, rajčata a další. Takové koncentrované léto na talíři je pro mě rýžový nákyp se spoustou čerstvého ovoce. Zkuste taky tuto moji zdravou verzi a určitě potěšíte nejen sebe;)

Léto mám ráda taky proto, že se mnohem snáz dají koupit opravdu čerstvé potraviny. Veselejší je to třeba i v hypermarketech. Nenacházíte pouze dovoz ze Španělska, které zrovna nemusím kvůli rychlopěstění a pesticidovému hnojení. Kdo přesně neví co jsou pesticidy, tak jen ve zkratce upřesním o co se jedná.


Pesticidy jsou přípravky,které jsou určené k tlumení a hubení rostlinných a živočišných škůdců, a k ochraně rostlin. Jenže bohužel to má negativní následky na naše zdraví, kde můžou působit toxicky na vývoj nervové soustavy a poškozovat mozek. Vystavení pesticidům může také zvyšovat riziko vzniku leukémie u dětí a schopnost narušovat hormonální systém člověka. Ale teď už k mému receptu.


Miluju už od dětství rýžový nákyp, bylo to asi jediné jídlo na základní škole, které jsem vždy snědla a šla si ještě přidat, a to mi zůstalo. Dokážu ho spořádat neskutečné množství. Ale musela jsem si trošku upravit recept, aby byl výživnější pro mé tělo.


Takže místo klasické rýže jsem zvolila basmati. Ptáte se proč? Rýže basmati má nižší glykemický index, tzn. méně kalorií, než běžné druhy rýže a je přirozeně bezlepková. Díky tomu je oblíbenou potravinou u zastánců zdravé výživy, sportovců a nedílnou součástí redukce váhy a diet. A aby to byl úplně zdravý recept, tak do jsem do nákypu dala mák se švestkami. Dřív byl mák populární ve školních jídelnách - šulánky nebo těstoviny s mákem, a vědělo se moc dobře proč by se měl dětem podávat.


Proč jíst mák?
Já bych řekla, že mák lze označit za superpotravinu. Obsahuje obrovský zdroj bílkovin a hlavně vápníku. A to 12x více než mléko. Určitě by neměl chybět na talíři těhotných žen a lidí trpících osteoporózou. Další benefitem máku je, že posiluje paměť, snižuje krevní tlak, uklidňuje při stresovém období a slouží jako prevence proti rakovině.


Společně se švestkami tvořil výbornou chuť. Na čerstvé švestky si musíme ještě počkat. Já použila sušené, které jsem namočila přes noc do vody a pak vodu slila, ponechala jen trošku a švestky rozmixovala, takže jsem měla skvělý čerstvý džem. Asi většina z nás ví, že švestky můžou sloužit jako skvělé přírodní projímadlo při zácpě, ale věděli jste, že můžou být i výborný lék na revmatismus, dnu, onemocnění ledvin, jater a krevního oběhu? Taky pomáhají chránit srdce a cévy, snižují hladinu cholesterolu a obsahují hodně minerálů.


A jako třešničku na konec jsem nákyp polila meruňkovým dipem. Takže mlsání bez výčitek. Meruňky můžeme nazvat ovocem zdraví, jelikož obsahují neskutečně mnoho prospěšných látek. Už jen jejich oranžová barva signalizuje množství beta-karotenu - antioxidant velmi účinný v prevenci nádorových chorob, vitamín A, taky posiluje imunitu a pohyb střev. Dámy bude zajímat, že mají dobrý vliv na vlasy, nehty, pokožku, zpomalují stárnutí a odbourávají tuky. Tak teď už konec psaní benefitů, pojďme mrknout na recept, který je opravdu jednoduchý.



Suroviny:



1litr mandlového mléka
2 lžíce medu
400 g basmati rýže
špetka soli
1 lžička skořice
2 vejce
10 sušených švestek namočených min 3 hodiny
50 g máku
7 velkých zralých meruněk
polovina zralého banánu
kokosový olej na vymazání
trošku másla na vrchní vrstvu (nemusí být)


Postup přípravy:


  1. Do hrnce dám vařit mandlové mléko, které osladím medem. Pak přidám propláchnutou basmati rýži, špetku soli, skořici vařím promíchávám až do úplného změknutí.
  2. Žloutky oddělím od bílků a zamíchám je do prochladlé rýže. Z bílků ušlehám sníh a opatrně vmíchám do rýže.
  3. Rozmixuji švestky s troškou vody ve které byly naložené a přidám mák.
  4. Zapékací pekáč vymažu kokosovým olejem a vložím první vrstvu rýže, přidám švestky s mákem a na plátky nakrájené dvě meruňky. A pokryji druhou vrstvou rýže. Na povrch jsem pokladla pár plátků másla a dala zapéct do rozehřáté trouby. Peču necelou hodinku při 150 stupních, dokud se na povrchu nevytvoří zlatavá krupička.
  5. Upečený rýžový nákyp, jsem nechala chvíli vychladnout a připravila si meruňkový dip. Rozmixovala jsem meruňky půlku banánu a lžíci mandlového mléka. A polila nákyp. Tento recept lze využít jako hlavní sladké jídlo nebo jako dezert.

Žádné komentáře:

Okomentovat